m

تماس با ما

تهران - ستارخان - خیابان باقرخان - پلاک ۹۳ - طبقه چهارم واحد ۶ و ۷

Image Alt

کالیبراسیون چیست ؟ What is Calibration

کالیبراسیون چیست ؟ What is Calibration

کالیبراسیون

کالیبراسیون در عام به معنای مقایسه بین یک مرجع بالاتر و یک اندازه ده است که محصول آن ارقام و خطا می باشد.نتایج کالیبراسیون باید برای اصلاح خطاهای سیستماتیک سیستم به کار رود.

از نظر علمی و فنی کالیبراسیون عبارتست از عملیاتی تحت شرایط محیطی مشخص طبق روش اجرایی مدون و تایید شده که توسط افراد مورد تایید ودارای صلاحیت فنی و بارعایت عدم قطعیت ها و قابلیت ردیابی انجام می شود.

کالیبراسیون صحیح تضمین کننده ایجاد زنجیره ردیابی به یکاهای بین الملی با رعایت عدم قطعیت های اندازه گیری می باشد.با انجام به موقع کالیبراسیون مطابق برنامه زمان بندی شده ، کاربر از کارکرد صحیح ابزار مطابق روش اجرایی فنی خود و نیز محصول نهایی با کیفیت و درنهایت رضایت مشتری خود مطمن خواهد شد. هزینه های اقدام اصلاحی ناشی از عدم کارکرد مناسب تجهیزات به مراتب بیشتر از هزینه کالیبراسیون تجهیزات بوده و علاوه بر آن باعث کاهش صرف وقت و جلب اعتماد بیشتر مشتری خدمات یا محصول خواهد شد.

درصورت تحلیل عدم قطعیت کالیبراسیون ، کاربر قادر خواهد بود نقاط بحرانی کارکرد تجهیز خود را شناسایی و اقدام به بهبود آن نماید. باتوجه به موارد ذکر شده توصیه می گردد کالیبراسیون توسط نهاد یا سازمانی معتبر با تایید صلاحیت و توان اندازه گیری متناسب با دستگاه انجام گردد.

یکی از نتایج کالیبراسیون تعیین رده درستی یا کلاس دستگاه می باشد. برای مطالعه بیشتر به سند OIML R34 می توان مراجعه نمود.

برای مطالعه بیشتر در مورد عدم قطعیت کالیبراسیون به اسناد راهنمای GUM95 ، UKAS M3003 ، EAٍَ-4/02 و برای قابلیت ردیابی کالیبراسیون ILAC-G2 ، ILAC-P10 ، EAL-G12 مراجعه نمود.

در پایان تاکید می گردد کالیبراسیون نباید با تعمیر یا تنظیم سیستم اندازه گیری اشتباه گرفته شود ( مطابق بند 39-3 d استاندارد ملی ایران به شماره 4723 و استاندارد بین المللی ISO/ IEC Guid 99 ) ولی تعمیر یا تنظیم تجهیز باعث ابطال گواهینامه کالیبراسیون جاری و لزوم کالیبراسیون مجدد خواهد شد.

مطالب مشابه یا مرتبط: