m

تماس با ما

تهران - ستارخان - خیابان باقرخان - پلاک ۹۳ - طبقه چهارم واحد ۶ و ۷

Image Alt

علل تفاوت قیمت خدمات کالیبراسیون و آزمون

علل تفاوت قیمت خدمات کالیبراسیون و آزمون

علل تفاوت قیمت خدمات کالیبراسیون و آزمون

علل مختلفی در تفاوت قیمت کالیبراسیون وجود دارد که از جمله به موارد ذیل میتوان اشاره کرد:

روش انجام کالیبراسیون

دستورالعمل ها و استانداردهای مختلفی برای تجهیزات وجود دارد که علی رقم ملی یا بین المللی یا داخلی بودن تفاوت های بسیاری وجود دارد که از جمله می توان به پارامترهای الزام شده به بررسی، تعداد نقاط کالیبراسیون،صعودی یا صعودی نزولی بودن قرائت ها، پیش بارگزاری ها،نسبت TAR و TUR های الزام شده ، تفسیر نتایج ، مولفه های عدم قطعیت و … اشاره نمود.
لازم به ذکر است استانداردهای نظامی (MIL) جزو سختگیرانه ترین استانداردها می باشند.

تجهیز مرجع یا مواد مرجع بکارگرفته شده

هرچه تجهیز یا مواد مرجع بکار رفته سطح بالاتر و رده درستی بالاتر و عدم قطعیت کوچک تری داشته باشند هزینه تمام شده کالیبراسیون بیشتر خواهد بود.

شرایط محیطی بهتر

هرچه شرایط محیطی ایجاد شده برای کالیبراسیون حدود رواداری کم تری داشته باشند و محیط از عوامل زائد محیطی (انسانی ، گردوغبار، صوت ، ارتعاش، الکترومغناطیس و …) کم تری برخوردار باشد ایجاد و حفظ این شرایط سخت تر و پرهزینه تر خواهد بود.

مهارت اپراتور و کارشناس کالیبراسیون یا آزمون

به کارگیری نفرات در سطوح کارشناس خبره، کارشناس، کارآموز و اپراتور ساده (مقلد فیزیکی) سهم عمده ای در تعیین هزینه تمام شده خواهد داشت.

بکارگیری یا عدم بکارگیری اتوماسیون و نرم افزار

این مورد هم میتواند باعث افزایش هزینه و هم کاهش آن گردد که درنهایت هزینه استقرار و تهیه نرم افزار، میزان کاهش زمان فرایند، افزایش دقت یا سرعت یا هردو ، کاهش نیروهای انسانی ، تعداد انجام کار در زمان یکسان و … در این مورد تاثیر گزارند.

قابلیت ردیابی تجهیزات مرجع

هرچه تجهیزات مرجع از قابلیت ردیابی معتبرتر و نزدیک تر به راس هرم قابلیت ردیابی برخوردار باشند هزینه برقراری این زنجیره بالاتر و اطمینان به نتایج بیشتر خواهد بود.
دیسیپلین و به ضم عامیانه کلاس ظاهری و برخوردی آزمایشگاه و نیز کیفیت مستندات کاغذی یا الکترونیکی
هرچه آزمایشگاه از امکانات ظاهری ، مکانی ، تبلیغاتی و محیطی بالاتری برخوردار باشد باتوجه به هزینه های جاری آن هزینه تمام شده آن بالاتر خواهد بود.
بعنوان مثال محل قرارگیری آزمایشگاه ، ظاهر فضای آزمایشگاه ، کیفیت کاغذ و چاپ گواهینامه، استفاده از هولوگرام ، مهر برجسته ، نوع لیبل (کاغذی ، پلیمر ، فلز ) و …

اطلاعات و تفسیرهای نتایج

باتوجه به صرف وقت و لزوم کار کارشناسی برای این مورد ، مستقیما بر هزینه تمام شده تاثیر گذار خواهد بود.
بعنوان مثال در کالیبراسیون محیط های دمایی اینکه پایداری ، یکنواختی ، درستی و گرادیان و تجدید پذیری در گواهینامه درج شود یا به متقاضی واگذار شود تا خود مقادیر را استخراج نماید.
در پایان باوجود همه امکانات و شرایط و مراجع این نکته حائز اهمیت است که آزمایشگاه از امکانات استفاده نموده یا به کالیبراسیون چشمی روی آورده است از مهم ترین مسائل بوده که خدمات گیرنده نسبت به سطح توقع و بودجه خود و سطح و نوع بکارگیری تجهیز اقدام به انتخاب آزمایشگاه می نماید.